tiistai 17. heinäkuuta 2012

Uusi saliohjelma

Kävimme eilen siippani kanssa hieman arki-illalle ylimitoitetun tunnin ja 20 minuutin mittaisen juoksulenkin, jonka jälkeen ajattelin, että ehkä tuo jalkapainotteinen kokovartalosalitreeni olisi liikaa mun koiville tänään. Niinpä tilanne osoittautui oivalliseksi uuden saliohjelman lanseeraamiselle. Kyseessä on siis aiemmin vuonna 2010 mulle toisella salilla tehty kaksijakoinen ohjelma. Toisena päivänä käydään läpi rinta, hartiat ja ojentajat ja toisena jalat, selkä ja haukkarit. Tänään tein siis tuon käsipäivän. :) Ohjelma näyttää seuraavalta:

1. päivä

penkkipunnerrus käsipainoilla 3x12

vipuvarsipunnerrus 3x12 (tähän ei ole salillani laitetta, mutta korvasin sen ainakin nyt vinopenkkipunnerruksella)

pystypunnerrus käsipainoilla istuen 3x12

vipunosto eteen taljassa suorin käsin 3x12

ojentajapunnerrus taljassa 3x10

levykierto istuen 3x20

hoover/lankku jalat jumppapallolla 3x niin kauan kuin jaksan (tänään se oli 3x40 s)

2. päivä

kyykky smithissä 3x10

reisikoukistus laitteessa 3x10

pohkeet 2x20 (en ole vielä ratkaissut, että miten teen tämän, kun salilla ei ole pohjelaitetta. Varmaankin laudan päällä painojen kanssa.)

ojennus selkäpenkissä 3x15

ylätaljaveto eteen 3x12

alataljasoutu 3x12 (korvaan tämän tuolla laitteessa tehtävällä melko vastaavalla liikkeellä, kunnes salille tulee alatalja)

hauiskääntö käsipainoilla vuorokäsin 3x20 (yhdelle kädelle siis 10 toistoa)

vatsalihakset (tähän meinaan soveltaa tuota omaa tapaani tehdä vatsalihaksia eli kolme sarjaa kolmea eri liikettä peräkkäin)

Käsipäivä tuntui näin alkuun aika helpolta ja ennen kaikkea lyhyeltä eli sopisi hyvin aamutreeniksi. Toki en vielä laittanut kovin suuria painoja, jotta voin tarkkailla tekniikkaa, mutta ehkä seuraavalla kerralla uskallan jo ladata hieman haastetta painorintamallakin. Pohdiskelin kyllä myös, että lisäisin tuohon vielä jonkin liikeen, mutta en oikein osaa sanoa, mikä olisi hyvä. Pitänee tutkailla netin syövereitä ja koettaa löytää jotain, ehkäpä hartioille pyöreyttä antavia liikkeitä. Toistojen määrää ajattelin pudottaa, kunhan opin tekniikan ja voin ottaa isommat painot. Silloin toistojen määrä olisi vain kymmenen. Minähän siis todellakin haluaisin ihan selkeästi lihasta varsinkin yläkroppaan, joten millään hissuttelupainoilla en ajatellut tehdä. :D

Oli muuten taas aika jännittävää mennä ensimmäistä kertaa vapaapainoalueelle, jossa järkälemäiset äijät nostelevat tappopainojaan. Minä sitten siihen viereen viiden kilon painojen kanssa. :D No, eiköhän se lihaksisto tästä lähde vahvistumaan entisestään, jos saisi ängettyä noita salitreenejä vielä kolmannen viikkoon. Tiukkaa se toki tekee, kun lenkkejäkin pitäisi tehdä kolme. Mutta jos tekisi esim. intervallilenkin, joka on tietysti lyhyempi kuin nuo tavan lenkit, ja tuon käsitreenin aamulla, niin siinä tavallaan säästyisi aikaa. Toinen asia on, että saadaanko arvon neitiä sängystä ylös aamuisin. Mutta olisipa tuo pelottava painoaluekin varmaan vähemmän kansoitettu siinä seitsemän aikaan.

En millään jaksaisi odottaa, että jonkinlaista tulosta alkaisi syntyä. Mahamakkarat ovat edelleen valloillaan ja ärsyttävät erittäinkin tuolla salilla. Käsivarsien lihaksista on jo pientä itua näkyvillä, mutta esim. hartioiden eteen täytynee tehdä, arvasitte oikein, hartiavoimin töitä, että ne alkaisivat vastata sitä, mitä ajan takaa. Syömisten suhteen en oikein osaa sanoa, että mitä pitäisi tehdä. Yritän vain varoa, etten liikunnan kasvattaman ruokahalun varjolla ala syödä liikaa, jottei tuon rasvan häipyminen hiipuisi kokonaan. Ja lisäksi yritän syödä mahdollisimman paljon proteiinia. Hyvien rasvojen saantiinkin pitäisi taas kiinnittää enemmän huomiota. Puuh, on tämä kovaa työtä tämä terveellinen elämä. :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja otetaan vastaan kiitollisuudella