lauantai 21. huhtikuuta 2012

Kuntosalilla

Torstaina siis viimein kunnostauduin ja menin tutustumaan tuohon liikuntakeskuksen kuntosaliin. Tutustuminen oli ohjattu ja paikalla oli toinenkin henkilö, jolle sali oli myös uusi. Tutustumiskierros oli juurikin sopiva ja laitteet olivat monilta osin minulle tuttuja, vaikka uusiakin jänniä vempeleitä sekaan riitti, kuten muutama masiina venyttelyä varten. Kierroksen jälkeen jäin vielä treenaamaan.

Minullehan on siis tuolloin muutama vuosi sitten tehty kaksikin saliohjelmaa. Ensimmäinen ohjelma on "yleisohjelma", joka sopii juuri tähän alkuvaiheeseen ja on siis jakamaton ohjelma koko kropan isoille lihasryhmille. Tällä ohjelmalla meinaan siis aloittaa. Toinen ohjelma on jaettu eli siinä on ylävartalaopäivä ja alavartalopäivä. Tuohon siirtynen sitten, kun totun taas tuohon treeniin. Kuntosalin ajattelin siis ottaa mukaan treeniohjelmaan, koska haluan ehdottomasti myös kiinteytyä ja jossain vaiheessa ei kyllä haittaisi yhtään, vaikka lihaksetkin alkaisivat kasvaa. Siihen toki menee tällä menolla aikaa, koska nämä läskit pitäisi ensin saada alta, tai siis päältä, pois.

Salilla en saanut ihan sellaista endorfiinipöllyä aikaan kuin ryhmäliikuntatunneilla, koska tuon kipeän selkäni takia en uskaltanut kovasti revitellä ja muutenkin oikeiden ja tarpeeksi raskaiden painojen löytäminen oli taas ihan arpapeliä. Mutta ehkäpä tilanne tästä tasaantuu. Ohjelmassani lähes kaikki liikkeet tehdään laitteilla, jotta tottumatonkin kroppa tekisi liikkeet oikealla tekniikalla. Tämä helpottaa ainakin omaa keskittymistäni, koska näin alkuun keskittyminen hajaantuu myös painojen ja säätöjen miettimiseen ja siihen pelkkään ähertämiseenkin. :D Toisessa ohjelmassa on sitten jo liikkeitä vapailla painoillakin, joten haasteet kasvavat.

Oma tämänhetkinen ohjelmani näyttää seuraavalta ja kaikki liikkeet, joissa ei erikseen mainita tehdään siis jonkilaisella laitteella:

lämmittely 10 min. Teen tämän yleensä crosstrainerilla. Pitäisi nyt kokeilla myös soutulaitetta.
jalkaprässi 3x15
etureidet 3x15
takareidet 3x15
selänojennus 3x20
alasoutu 3x15
ylätaljaveto 3x15
penkkipunnerrus 3x15
sivutaivutukset kahvakuulan kanssa 3x15 (siis per puoli)
vatsalihakset jumppapallon päällä väh. 3x10
jäähdyttely ja lyhkät venytykset

Toistomäärä on aika iso, koska tarkoitus on vasta totutella ja lisätä lihaskestävyyttä. Tuon alasoudun tilalla tekisin mielummmin alataljavetoa, mutta sellaista laitetta ei vielä salilla ole, joskin kesällä sellainenkin saadaan. Tuo alasoutu aiheuttaa mulle vaan sellaisen ahdistustilan tuohon rintakehän alueelle, että se on siksi vaikea. Näillä eväillä nyt alan totuttelemaan tuohon treenaamiseen ja katsotaan, miten se sitten vaikuttaa tämän kropan ulkonäköön. Toivottavasti positiivisesti. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja otetaan vastaan kiitollisuudella