tiistai 29. tammikuuta 2013

Superfoodeja testaamassa

Mainitsin tuossa jokin aika sitten, että tein tilauksen FitnessFirstille. Kuten moneen kertaan olenkin marissut, niin ennen joulua vedin itseni sellaiseen tilttiin, etten ole siitä vieläkään kokonaan toipunut. Kroppa ja myös mieli olivat ihan sekaisin väsymyksestä, mitä ei juurikaan auttanut massiiviseksi paisunut unettomuus. Nopeaa energiaa, näin hienosti sanottuna :D, teki mieli koko ajan, lihakset eivät palautuneet treenistä ja lisäksi ahdisti ja pelotti ja stressasi. Tällaiset mielentilat eivät nyt aivan välttämättä ole omiaan painonpudotuksen, jos eivät muunkaan elämän kannalta.

Aloin miettiä, millä tavoin voisin itseäni auttaa ja yhtenä isona osana on tietysti ruokavalio. Joulun mässäilyn jälkeen ruokavalioni on kuin itsestään solahtanut uomaan, jossa tulee syötyä yllättävän paljon kasviksia ja marjoja sekä proteiinia. Parin päivän ruokapäiväkirjoista näkyy edelleen, että välillä ateriaväli tuo haasteita, mutta muuten syöminen on melko vaivatonta. Normi syöminen on tietysti hyvä asia, mutta uuden tilttaamisen pelossa ajattelin satsata myös hieman järeämpiin aseisiin. Nämä järeämmät aseet ovat tässä tapauksessa superfoodeja. Olen moisista ollut kiinnostunut jo pitkään ja suhtaudun niihin kyllä melko varovaisesti ja skeptisesti, mutta ankarat ajat vaativat ankaria keinoja, joten FF:n tilaukseen lähtivät seuraavat pussukat:

Kuvassa siis brahmi-yrttijauhe, chia-siemenet, maca-jauhe ja kuorittuja hampun siemeniä. Tämä setti maksoi noin kolmekymppiä, kun mukaan ei tullut postituskuluja. Huomasin suureksi ällistyksekseni, että FitnessFirstin noutopiste sijaitsee täällä meikäläisen huudeilla. Niinpä kipaisin tilaukseni sieltä.

Mitäs nämä pöperöt sitten oikein tekevät? FitnessFirstin sivuilla kerrotaan seuraavaa.

Brahmi on intialaista alkuperää ja ayurvedassa eli intialaisessa lääketieteessä käytetty yrtti. Se vaikuttaa erityisesti aivo- ja hermosoluihin. Valitsin brahmin erityisesti seuraavien vaikutusten takia: tukee keskittymiskykyä ja muistia, tasapainottaa mieltä ja suojaa aivoja stressin haitoilta, lisää elinvoimaa ja rentouttaa sekä parantaa unen laatua.

Macan kerrotaan olevan voimakas adaptogeeni eli auttaa elimistöä sopeutumaan haastaviin oloihin. Macalla on noin miljuuna hyvää vaikutusta, mm. hormonitoimintaan, ja se on erittäin ravintopitoinen, mutta minua kiinnostavat erityisesti parantavat ominaisuudet seuraaviin vitsauksiin: krooninen väsymys, heikko vastustuskyky, stressi, uniongelmat. Macan pitäisi myös parantaa suorituskykyä liikunnassa ja yleinen elinvoiman lisääminenkään ei olisi ollenkaan hassumpi juttu. :)

Chia-siemenet valikoituivat mukaan, koska niitä voi käyttää smoothieissa tekemään koostumuksesta paksumman. Siemenet geeliytyvät veden kanssa ja niinpä voin vähentää jatkuvaa banaanin käyttöä smoothien rakenteen parantajana. Mikään ei ole epätyydyttävämpää kuin liru smoothie! Lisäksi chiat ovat erittäin ravintopitoisia. Tärkeimpänä niissä on runsaasti omega-3-rasvahappoja ja kokoonsa nähden runsaasti proteiinia. Ei siis mikään huono juttu sekään.

Hampun siemeniä minulla on ollut aiemminkin, mutta jostain syystä en saanut niitä syötyä. Hampun siemenissä on runsaasti hyvin sulavaa proteiinia, joka saa täydentää meikäläisen proteiinivarastoja omalta osaltaan. Lisäksi hampun rasvahappokoostumus on kuulemma mainio (omega-6- ja omega-3-rasvahappoja suhteessa 3:1). Onhan siemenissä toki muitakin aineita pilvin pimein, mutta nuo nyt olivat ne, joita itse pidin tärkeimpinä.

Nämä ostotuotteet eivät toki ole ainoita superfoodeja tässä taloudessa. Pakastimessa ja sieltä sitten lautasellakin on usein erilaisia marjoja, myös sitä kotimaista superfoodia mustikkaa. Lisäksi olen Lapin matkoiltani rahdannut tänne mukavan varaston pakurikääpää, josta keittelen teetä aina tilaisuuden tullen. Pakurihan on myöskin vahva adaptogeeni ja pitäisi vahvistaa vastustuskykyä.

Olen nyt käyttänyt noita tilaamiani tuotteita kolmisen viikkoa. Macaa päivittäin, brahmia, hampunsiemeniä ja chiaa hieman harvemmin. Macan makuun alan ehkä hiljalleen tottua ja se ei alunperinkään minusta maistunut juuri kummallisemmalle kuin talkkunakaan, mutta tuon brahmin maku sen sijaan tuntuu tunkevan läpi vaikka sen laittaisi minkälaiseen hedelmä-marjasmoothieen. Ja se maku on paha. Oikein sellainen kuvottava. Tämä hieman rajoittaa sen käyttämistä. Hampunsiemenet sen sijaan ovat hyviä ja chia nyt ei maistu oikein miltään smoothien seassa.

Muutamassa viikossa en nyt mitään huikeita eroja ole havainnut, mutta onhan tässä tullut aika monta kertaa hehkutettua huikeita salitreenejä, että ehkä tuolla macallakin voisi olla siihen vaikutusta. Jään seurailemaan tilannetta ja raportoin tarpeen mukaan.

Onko teillä muilla kokemusta superfoodeista?

5 kommenttia:

  1. Mun kokemukset on aika vähäisiä, lähinnä raakasuklaasta ja jostain smootheista mihin on nakeltu kaikkea. Ei oikein ole mun makuun, mutta varmaan oppisi jos haluaisi. Terveysvaikutuksethan lienee aika kiistattomat :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä minäkin olen tosiaan aika skeptinen, mutta ainakin tuo maca tuntuu olevan maineensa veroinen. Sen huomasi nyt, kun pidin siitä taukoa ja olo meni kyllä selkeästi alaspäin. Liekö sitten lumevaikutusta, mutta en välitä. :)

      Poista
  2. Hei Tallis, kiinnostava postaus, kiitos! Mutta kerropa missä ja miten käytät noita hampunsiemeniä. Mulla on purkillinen mutta liotuksesta huolimatta jäävät liian raksuviksi oman maun mukaiseen smoothieen. Ehkä liotin liian vähän tai sit blenderi on auttamattoman huono...

    VastaaPoista
  3. Moikka! Ero taitaa nyt olla siinä, että mun hampunsiemenet on kuorittuja, joten ne voi kätevästi heittää smoothieen ja katoavat sinne tuollaisella halpis-blenderilläkin. Mä oon auttamattoman laiska mihinkään liotusoperaatioihin. :D

    VastaaPoista
  4. Heh, kiitos vastauksesta! Tämä kuorimattomuus onkin melko luonnollisen kuuloinen selitys. Aina viisastuu! :D

    VastaaPoista

Kommentteja otetaan vastaan kiitollisuudella